اقدام پژوهی دبیر انشا : ایجاد تفکر خلاق به کمک انشا نویسی در دانش آموزان متوسطه اول( راهنمایی)

اقدام پژوهی دبیر انشا

اقدام پژوهی انشا

اقدام پژوهی دبیر انشا با موضوع چگونه توانستم با کمک درس انشا تفکر خلاق را در دانش آموزان مقطع متوسطه ایجاد نمایم

بانک فایل معلمان : گویا طرح تخصصی ترین گروه موجود در اینترنت مقاله های اقدام پژوهی خود را به بهترین شکل ممکن ارائه می دهد.در این مورد هم دانلود اقدام  پژوهیمعلم انشا  را تایید و همه محتویات آن را بر مبنای آخرین بخشنامه های آموزش و پرورش می داند.

همانطور که می دانید درباره اقدام پژوهی باید به مطالب مهمی توجه نماییم به این موضوع دقت بفرمایید :

جمله نویسی ویا موضوع انشاء در کلاس درس ، باید طوری باشد که خاطره ای در ذهن دانش آموز تداعی کند یا چیزی را ببیند وبشناسد تا بتواند در مورد آن مطلب بنویسد.دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در بسیاری از جنبه های بیان نوشتاری از همکلاسی های فاقد اختلال یادگیری،عقب ترند.این تفاوتها همیشه پایدار نیست وتا حدود زیادی برطرف می شود. دانش آموزان دارای اختلال یادگیری احتمالاَ در زمینه جمله نویسی و انشاء نویسی ،یعنی دستور زبان ومحتوا ضعیف اند.هر چند دانش آموزان بزرگتر،اصول نحوی وواژگان پیچیده تری را نسبت به دانش آموزان خردسال به کار می برند .

چرا بايد انشاء و جمله نويسي در ما تقويت شود؟

1-جهت انتقال دانسته های خود به دیگران .

2-جهت تقویت استعداد و قوه تخیل خود.

3- جهت پرورش تفکر ،دقت،ادراک و استدلال خود.

تیترهایی که در این اقدام پژوهی دبیر انشا وجود دارد شامل موارد زیر است:

عنوان مطلب در رابطه با  خلاقیت

پیشگفتار در رابطه با  خلاقیت 

مقدمه  موضوع در رابطه با خلاقیت 

شناسایی مسئله در رابطه با  خلاقیت 

توصیف وضع موجود

اینجانب …. دبیر… آموزشگاه … هستم و مدت …سال است که در آموزش و پرورش در حال خدمت می باشم. کلاسی که اقدام پژوهی فوق را مبتنی بر آن انجام می دهم پایه هشتم این آموزشگاه می باشد که … نفر جمعیت دارد. از آنجا که کتاب انشاء تحت عنوان مهارت های نوشتاری اولین سالی است که در این پایه تالیف شده است . تصمیم گرفتم مهارت های خلاقانه دانش آموزان را در این درس و کتاب جدیدالتالیف بالا ببرم. .

پس از چند جلسه تدریس در درس انشا و مهارت های نوشتاری به این نتیجه رسیدم که دانش آموزان به آسانی نمی توانستند بنویسند و افکار خود را بیان نمایند و درس انشا برای آنها جذابیتی نداشت . نارسایی حتی بر نحوه ی پاسخ دادن آنها در دروس کتبی نیز اثر گذاشته بود. این مسئله فکر مرا به خود مشغول ساخته بود که به راستی چگونه می توانم دانش آموزان را به درس انشا علاقه مندکنم ؟ و شیوه های اندیشیدن را پیرامون یک موضوع فراهم آورم؟ و کلاس انشا را از حالت خشک و سرد بیرون بیاورم؟ و با استفاده از روش های مختلف، تجربیات اولیا همکاران و مشاوران و متخصصین تعلیم و تربیت دانش آموزان را از منزلگاه مراحل تفکر تحلیل، ترکیب، نقادی و نوآوری و ابداع بگذرانم؟ و به پرورش قدرت تفکر و تحلیل آنها بپردازم.

 گردآوری اطلاعات (شواهد ۱) در رابطه با  خلاقیت 

تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها در رابطه با خلاقیت 

انتخاب راه جدید موقتی دررابطه با  خلاقیت 

اجرای طرح جدید و نظارت بر آن در رابطه با خلاقیت 

گردآوری اطلاعات (شواهد ۲) در رابطه با  خلاقیت 

ارزشیابی تاثیر اقدام جدید در رابطه با خلاقیت 

تجدید نظر و دادن گزارش نهایی در رابطه با خلاقیت 

نتیجه گیری در رابطه با خلاقیت

پیشنهادات در رابطه با خلاقیت

منابع و ماخذ مورد استفاده در رابطه با خلاقیت 

برای دانلود اقدام پژوهی دبیر انشا و دریافت اقدام پژوهی دبیر  انشا از لینک خرید استفاده نمایید.