ارتباط اولیاء و معلمان در ارزشیابی کیفی -توصیفی

ارتباط اولیاء و معلمان در ارزشیابی کیفی -توصیفی

ارتباط اولیاء و معلمان در ارزشیابی کیفی -توصیفی

ارتباط اولیاء و معلمان در ارزشیابی کیفی -توصیفی مقاله کامل در قالب ورد و قابل ویرایش در 22  صفحه

مقالات ارزشیابی کیفی توصیفی توسط معلمان پژوهنــــــــــــــــده طراحی و تدوین گردیده است و بسیار کامل و شامل کلیه موارد مورد نیاز در یک مقاله علمی پژوهشی است. بخشی از مقاله ارتباط اولیاء و معلمان در ارزشیابی کیفی -توصیفی را مشاهده می کنیم .

مقدمه

ارتباط نزدیک مداوم و مستمر دانش آموز با والدین و تمایل و علاقه وافر پدران و مادران در کمک به فرزندان خود در امور تحصیلی و تربیتی همچنین ضرورت هماهنگی و همکاری بین معلم و والدین به ویژه در ارزشیابی توصیفی نقش و جایگاه آنها را ممتاز کرده است.

در این قسمت به پاره ای از وظایف والدین در ارزشیابی توصیفی می پردازیم :

* حضور منظم مستمر و فعال در مدرسه برای آگاهی از وضعیت تحصیلی فرزندشان براساس برنامه ریزی دبستان

* ارایه اطلاعات مربوط به فعالیت های دانش آموز در منزل به معلم

* کمک به دانش آموز در انجام وظایف و تکالیف خارج از کلاس و مدرسه و راهنمایی و هدایت آن براساس سیاست های تعریف شده معلم

* کمک به معلم در حفظ و نگهداری پوشه کار وارزیابی آن

* اجرای پیشنهادهای معلم درخصوص فرزند خود متناسب با شرایط و ظرفیت های خانواده

* ارزشیابی از عملکرد فرزند در منزل با روش های توصیفی و ارایه نتیجه به معلم در مدرسه

* مطالعه جزوات، بروشورها و مشاهده فیلم ها و یا نرم افزارها درخصوص ارزشیابی توصیفی

*شرکت در برنامه ها و جلسات توجیهی که برای این منظور برگزار می شود.

در ارزشیابی توصیفی به جای دادن نمره به دانش آموز از عبارت های کیفی مثل تلاش خوبی داشته ای، با تلاش به موفقیت رسیده ای، برای موفقیت باید بیشتر تلاش کنی، با انجام تمرین بیشتر مشکل شما برطرف می شود و … استفاده شود.

2- ارزشیابی توصیفی به زمان خاص محدود نمی شود این ارزشیابی در کل جریان یادگیری، در فعالیت های خارج از کلاس و در محیط زندگی جریان دارد.

3- تلاش و دشد کودکان همانند موفقیت آنان ارزشمند است و فقط به موفقیت ها امتیاز داده نمی شود بلکه، تلاش و پیشرفت نیز امتیاز دارد.

4- همانگونه که یادگیری دانش آموزان در حوزه های مختلف و سطوح متفاوت است، سنجش و ارزشیابی آن نیز باید با استفاده از ابزار هایی باشد که بتواند این یادگیری ها را بسنجد. پوشه کار، آزمون ها، مشاهدات از جمله ابزارهایی است که در ارزشیابی توصیفی مورد استفاده قرار می گیرد.

5- در ارزشیابی توصیفی اصل بر ارتقای دانش آموزان به پایه های بالاتر است مگر در موارد بسیار نادر و زمانی که دانش آموزان دارای ناتوانایی های ذهنی باشند.

6- کارنامه دانش آموزان علاوه بر عملکرد درسی، عملکرد اجتماعی و عاطفی و جسمانی-فیزیکی را منعکس می کند.

ارزشیابی توصیفی با ویژگی های فوق راه کارهایی را برای برطرف کردن بخشی از مشکلات فراوری ارزشیابی تحصیلی ارایه داده است که در ادامه به آنها اشاره می شود

نگاهی به اهمیت ارتباط بین اولیا و مربیان دانش‌آموز

نگاهی به اهمیت ارتباط بین اولیا و مربیان دانش‌آموزـ سر می‌زنید؟

– فکر نکنم لازم باشد خیلی مزاحم شما شوم.

– چرا این فکر را می‌کنید؟

– پسر من جزو دانش‌آموزان ممتاز مدرسه شما است!…

شما چطور؟ یعنی شما هم جزو پدر مادرهایی هستید که فکر می‌کنند چون فرزندشان جزو شاگردهای ممتاز است لزومی ندارد به مدرسه سر بزنند و این کار تنها برای کسانی است که بچه‌هایشان مشکل درسی دارند. اگر این‌طور فکر می‌کنید سخت در اشتباه هستید و بهتر است در آستانه روز پیوند اولیا و مربیان این تصورتان را تغییر دهید!

همکاری خانه و مدرسه در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان به وسیله انجمن اولیا و مربیان به مرحله ظهور می‌رسد. از میان عوامل تاثیرگذار بر منحنی رشد و تکامل دانش‌آموزان خانه و مدرسه دو اصل مهم به شمار می‌آیند.

اولیا به‌عنوان اولین مربیان کودکان و نوجوانان، دارای حق اظهارنظر و نظارت در مسایل آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان هستند. با در نظر گرفتن این اصل است که می‌توان شاهد اجرای صحیح تعلیم و تربیت و رشد و تعالی آنان شد. اگر بخواهیم خانه و مدرسه را به شکلی دور و جدا از هم در نظر بگیریم هر کدام به تنهایی و بدون مشارکت هم بازدهی خوبی نخواهند داشت. این دو نهاد با مشارکت و همکاری با یکدیگر باید به عنوان مرکز دایره‌ای تصور شوند که هر کدام از دانش‌آموزان در سطح آن دایره قرار گرفته‌اند و طرح‌ها و برنامه‌هایی که در آموزش و پرورش به مرحله عمل درمی‌آید به وسیله این دو نهاد با یک هدف دنبال می‌شود. البته احتمال دارد روش‌ها و ابزار تربیتی اولیا در خانه با روش تربیتی معلمان و مربیان تفاوت داشته باشد که این امر صدمات جبران‌ناپذیری بر روح و روان دانش‌آموزان برجا می‌گذارد که این موضوع ضرورت همکاری و مشارکت در زمینه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را بین اولیا و مربیان روشن می‌سازد که این مهم در سیستم آموزش و پرورش از طریق انجمن اولیا و مربیان صورت می‌گیرد.

برای دانلود مقاله ارتباط اولیاء و معلمان در ارزشیابی کیفی -توصیفی از این قسمت اقدام کنید.