نقش آموزش و پرورش در کاهش آسیب های اجتماعی

کاملترین فایل های پژوهی را از اتاق تعاون معلمان پژوهشگر بخواهید.

نقش آموزش و پرورش در کاهش آسیب های اجتماعی

مقاله نقش آموزش و پرورش در کاهش آسیب های اجتماعی توسط معلمان پژوهنــــــــــــــــده طراحی و تدوین گردیده است و بسیار کامل و شامل کلیه موارد مورد نیاز در یک مقاله علمی پژوهشی است. بخشی از مقاله نقش آموزش و پرورش در کاهش آسیب های اجتماعی را مشاهده می کنیم .

چکیده

نکته‌ای که بسیاری از کارشناسان بر آن تاکید دارند اهمیت نقش آموزش وپرورش در بخش پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی است، وظیفه‌ای که به گفته متخصصان نقد بسیاری به کم کاری‌های آموزش وپرورش در این حوزه وارد است. آموزش وپرورش گسترده‌ترین دستگاه فرهنگی کشور است که به طور مستقیم جمعیتی بزرگ را تحت پوشش قرار داده است. ضمن آنکه این مجموعه ابزارهای لازم برای تنظیم و یا کنترل آسیب‌های اجتماعی را دارد و می‌تواند از ساعاتی که دانش آموزان در مدرسه حضور دارند استفاده کرده و برای مقابله با آسیب‌ها برنامه‌ریزی کند.

آموزش وپرورش می‌تواند پدر و مادرها را در قالب انجمن اولیا و مربیان جمع کند و برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی فرزندان‌شان، آگاه‌سازی داشته باشد. در این باره اما مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی معتقد است که پیش‌گیری اولیه رویکرد اصلی آموزش و پرورش در مدیریت آسیب‌های اجتماعی است.

وزارت آموزش وپرورش، در جهت مدیریت آسیب‌های اجتماعی، برنامه‌های مختلفی را در سطح مدارس اجرا می‌کند که محور و رویکرد آن‌ها، پیشگیری اولیه است که در قالب‌های متنوع آموزشی، فرهنگی و ترویجی، از قبیل کارگاه‌های آموزشی، جشنواره‌ها، نمایشگاه ها، محصولات فرهنگی- آموزشی، طراحی و به اجرا در می آید.

در مقاله حاضر قصد داریم نقش آموزش و پرورش در کنترل آسیب های اجتماعی دانش آموزان بپردازیم. و به ارائه راهکار ها و راه حل های مورد نیاز در رفع آسیب ها بپردازیم.

کلیدواژه : آموزش و پرورش ، کنترل ، آسیب های اجتماعی ، دانش آموزان

مقدمه

مدرسه به عنوان یک محیط آموزشی اگر نتواند وظایف تربیتی خود را به نحو مطلوب انجام دهد و فاقد توجه به وظایف علمی و اجتماعی خود و بی‌علاقگی نسبت به درک نیازهای روحی نوجوان، فقط به آموزش کلیشه‌ای صرف بپردازد قطعاً به پایگاهی برای کج‌روی و انحراف دانش آموزان تبدیل خواهد شد. از این رو مسئولان آموزشی باید به نوجوان آموزش دهند که چگونه با واقعیت‌ها روبرو شوند. موسسات آموزشی نقش موثری در بهداشت روانی و فراهم آوردن محیطی سالم در جهت رشد فکری و شکوفایی اندیشه‌ها دارند که برای ایفای چنین نقشی معلمان و مسئولان مدارس باید از سلامت روانی کافی برخوردار باشند. به همین دلیل باید از همکاری و همفکری اولیای کودکان، خود بچه‌ها و مسئولان مدارس به صورت مشترک استفاده شود و در هر واحد آموزشی یک شورا و یا انجمن برای بررسی و برنامه‌ریزی مسائل تربیتی و فکری دانش آموزان آن مدرسه تشکیل شود تا به موقع و به جا پیش‌گیری‌های لازم به عمل آید.

دانش آموزان با موضوعات مختلفی همچون گروه‌های خلافکار، خشونت، مصرف الکل، دارو و مواد مخدر، مشکلات جنسی و دیگر رفتارهای پرخطر و بالقوه آسیب‌زا درگیر هستند. علاوه بر این دانش آموزان در زندگی روزمره با استرس‌زاهای محیطی مانند از دست دادن والدین در اثر طلاق، خشونت خانواده، مصرف یا سوء مصرف الکل و مواد مخدر توسط والدین یا یکی از اعضای خانواده، آزار جسمی و جنسی و طردشدگی مواجه هستند. هدف عمده مداخله های مبتنی برمدرسه فراهم آوردن موقعیت و تجاربی است که در بستر آن توانایی‌ها و شایستگی‌های مقابله‌ای و مدیریتی کودکان در مواجهه با پیچیدگی‌های محیط و شرایط نامساعد زندگی روزمره  افزایش یابد. برنامه‌های نوین بهداشت روان و مداخلات پیشگیرانه مدرسه‌محور به نتایج متنوعی از قبیل افزایش حضور در مدرسه، بهبود عملکرد تحصیلی، کاهش ترک تحصیل و کاهش رفتارهای ضد اجتماعی و مصرف دارو، الکل و مواد منجر می‌شوند.

در واقع می توان چنین استنباط نمود که ریشه‌ اغلب آسیب پذیری‌های اجتماعی دانش آموزان را باید در عدم آشنایی کافی آنها با مهار‌ت‌های اجتماعی دانست؛ به طوری که نقطه‌ کوری در رشد شخصیت دلخواه و اجتماعی جوانان وجود دارد و آن این است که متاسفانه جوانان امروز خود را نشناخته‌اند و به توان و قدرت فراوان خود باور ندارند،به علاوه از شرایط وموقعیت اجتماعی خود آگاهی ندارند. بنابراین بررسی نقش آموزش مهارتهای اجتماعی در کاهش آسیب های اجتماعی در مدارس ضروری است.

. فهرست مطالب

چکیده  7

مقدمه  8

آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی   9

اهمیت  مسئله  10

آسیب‌های اجتماعی و چالش در مدارس          10

1- اعتیاد به سیگار     11

2-اعتیاد به مواد مخدر 11

3- مشروبات الکلی     12

4-پیامدهای منفی ازدواج زودهنگام    12

5- مخاطرات مربوط به فضای مجازی  13

6- خشونت، پرخاشگری        14

7-ظهور فرقه‌های نوپدید دینی و انحرافی       14

8- خودکشی    14

راه کارها و پیشنهادات 15

نقش آموزش وپرورش در پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی    18

راههای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس   20

راههای ا رتقای مها رتهای اجتماعی دانش آموزان      20

ریشه مشکلات را باید در خانواده جست‌وجو کرد        21

اولویت مشاوربرای متوسطه دوم       22

 اجرای طرح توانمندسازی روانی، اجتماعی و تحصیلی دانش‌آموزان   22

طرح مشاوره همتایان متوسطه اول، رابطان هسته‌های مشاوره ابتدایی          22

اتفاقات ریشه‌دار آسیب‌های اجتماعی    24

ناکارآمدی نظام تربیتی  24

چالشی برای نظام مشاوره‌ای   25

آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد در مدارس      26

نتیجه گیری     27

منابع و ماخذ   29

برای دانلود مقاله نقش آموزش و پرورش در کاهش آسیب های اجتماعی از این قسمت اقدام کنید.