کنش پژوهی دبیر جغرافیا چگونه توانستم با روش های نوین تدریس دانش آموزان را به درس جغرافیا علاقمند سازم؟

کنش پژوهی دبیر جغرافیا

کنش پژوهی دبیر جغرافیا چگونه توانستم با روش های نوین تدریس دانش آموزان را به درس جغرافیا علاقمند سازم؟

خیر مقدم خدمت دانشجویان رشته دبیری  دانشگاه فرهنگیان این فایل کنش پژوهی دبیر جغرافیا می باشد که به صورت ورد و کامل می باشد. کارورزی به دانشجویان فرصت می دهد تا به بهترین نحو از یک محیط کاری عینی تجربه کسب کنند.

اهداف و پیامد های کارورزی در ترم سوم

دانشجو در این ترم باید با گذراندن کارورزی 3 و تدوین کنش پژوهی دبیر جغرافیا بتواند :

  • نتایج تجربیات خود ، از فرآیند طراحی، اجرا و ارزیابی و بازبینی و بازاندیشی در طرح آموزشی را با تکیه بر عقلانیت عملی در قالب کنش پژوهی فردی گزارش کند.
  • دانشجوی معلمی باید در این مرحله با کنش پژوهیِ فردی ، به بهسازی عمل، بهسازی درک و فهم، و اصلاح عملکرد حرفه ای خود بپردازد.

قسمتی از این مجموعه

چکیده

یکی از مهمترین و اساسی ترین سوالاتی که در ذهن کارشناسان و معلم های واقعی نقش بسته است ، آن است که چگونه می توان مفاهیم آموزشی را در ذهن مخاطبین نهادینه کرد و هر یک از آنان به فراخود تجربه و حوصله خود راه حلی را برای برون رفت از چالش پیش رو پیشنهاد می کند . از جمله موضوعاتی که مطرح می شود مساله نقش تکنولوژی آموزشی در تسهیل آموزش هاست . این گونه معلمان از برنامه ها  و وسایل کمک آموزشی بیشتر از همکاران خود استفاده می کنند و اغلب خود مبادرت به ساختن ابزار ها و وسایل کمک آموزشی می نمایند . چنین معلمانی قادرند از کمترین امکانات بیشترین بهره برداری را بنمایند . با توجه به کطالب ذکر شده بنده نیز برای علاقمند نمودن دانش آموزان سال دوم و سوم دبیرستان به درس جغرافیا 1 و 2 سعی نموده ام که روش سخنرانی و متکلم وحده بودن در کلاس خارج شده و از وسایل کمک آموزشی و تدوین نرم افزار جغرافیا به صورت powerpoint و فیلم آموزشی و انواع روش های مشارکتی که در پیوست آمده استفاده نموده و کلاس فعال و با نشاط داشته باشم تا دانش آموزان با میل و رغبت بیشتری در کلاس حاضر شوند .

بیان مسئله

اینجانب دارای … سال سابقه خدمت و … سال تجربه آموزشی به عنوان دبیر …. در دبیرستان های سطح شهرستان …. می باشم . مساله ای که بنده با آن مواجه شدم و باعث شد که تغییراتی در کلاس ایجاد کنم هر ساله در پایان هر دو نیم سال ( اول و دوم) از دانش آموزان می خواهم که نقطه نظرات ، انتقادات و پیشنهادات در مورد روش تدریس بنده ارائه دهند پس از جمع آوری به این نتیجه رسیدم که دانش آموزان سال دوم انسانی که جغرافیا درس تخصصی آنها می باشد نسبت به رشته تجربی و ریاضی علاقه کمتری نشان می دهند و نمره ارزشیابی های مستمر آنان در این درس کمتر است به همین دلیل تصمیم گرفتم پژوهشی در این زمینه انجام دهم . چرا که دانش آموزان به درس جغرافیا علاقه چندانی ندارند؟ آیا شیوه تدریس بنده یا دبیران سال قبل سبب بی  انگیزه نمودن آنها به درس جغرافیا شده است ؟ عدم آشنایی دانش آموزان به نحوه مطالعه این درس سبب بی علاقگی آنها به این درس شده است ؟ عدم توجه به ارزشیابی های مستمر و تکوینی در یادگیری درس جغرافیا تاثیر داشته است ؟اینها سوالاتی بودند که باید پاسخ آنها را پیدا کرده و راهکارهای مناسب برای آنها پیدا می کردم . ارزشیابی بخشی از فرایند یاددهی- یادگیری است . همه دست اندرکاران امور آموزشی و تربیتی با کلمه ارزشیابی و امتحان آشنایی دارند .اگر بگوییم که ارزشیابی حلقه مفقوده یادگیری محسوب می شود زیاد به خطا نرفته ایم چرا که از یک نظر ارزشیابی آخرین حلقه از فعالیت های آموزشی معلم و برنامه درسی محسوب می شود و از نظر دیگر ارزشیابی در روش های فعال تدریس جغرافیا باید مقدم و استمرار دهنده برنامه های درسی و فرایند تدریس شمرده شود . همه گمان می کنند که ارزشیابی مخصوص اندازه گیری دانش ها و مهارت های دانش آموزان از مطالب مطرح شده  در کلاس درس است در حالی که ارزشیابی باید شامل برنامه درسی و فعالیت های معلم در کلاس و نحوه تدریس وی نیز می باشد و به عنوان ابزاری برای درک نقایص برنامه و روند تدریس و یادگیری دانش آموز به کار رود .  حال می توان گفت که : ارزشیابی بخشی از فرایند یاددهی – یادگیری است و جدا از آن و در انتهای آن قرار نمی گیرد .

برای دانلود بلافاصله پس از خرید فایل کنش پژوهی دبیر جغرافیا روی دکمه قرمز خرید در زیر کلیک کنید.