اقدام پژوهی دبیر علوم متوسطه با موضوع چگونه توانستم دانش آموزان پایه نهم را درس آزمایشگاه علوم وکارعملی علاقمندکنم

اقدام پژوهی دبیر علوم متوسطه

اقدام پژوهی دبیر علوم متوسطه

اقدام پژوهی دبیر علوم متوسطه با موضوع چگونه توانستم دانش آموزان پایه نهم را درس آزمایشگاه علوم وکارعملی علاقمندکنم

همانطور که می دانید درباره اقدام پژوهی باید به مطالب مهمی توجه نماییم به این موضوع دقت بفرمایید :

کلاس‌های درس در یک دسته‌بندی کلی یا شاداب، جذاب و مخاطب‌پذیرند یا کسل‌کننده، خمود و مخاطب گریز یا معمولی و عادی. کلاس درسی که در آن به مؤلفه‌های جذابیت توجه نمی‌شود با گذشت زمان ممکن است کم‌کم سستی و کسل‌کنندگی در آن به چشم آید که گسست ارتباط بین دبیر و دانش‌آموز از روشن‌‌ترین پیامدهای ناگوار آن خواهد بود و نتایج آموزش را عقیم و بی‌اثر می‌سازد. سؤال اصلی و اساسی این است که چگونه می‌توان کلاس درس را جذاب، دلپذیر و خوشایند کرد تا نه فقط مقررات آموزشی، بلکه اشتیاق فراگیران برای یادگیری و حس کنجکاوی وحقیقت‌جویی آنان عمده‌ترین عامل حضورشان در کلاس باشد و رعایت انضباط و مقررات و آداب آموزشی را برای بهر‌ه‌برداری بیشتر از کلاس باعث شود؟

آیا می‌توان با قاطعیت و انعطاف‌پذیری و با اعمال حاکمیت و مدیریت بی‌چون و چرا، کلاس را جذاب کرد؟

آیا با واگذارکردن فراگیران به حال خود و حذف نظارت و مدیریت، می‌توان کلاس را جذاب ساخت و شوق فراگیر برای حضور در کلاس را برانگیخت؟

تیترهایی که در این اقدام پژوهی دبیر علوم متوسطه وجود دارد شامل موارد زیر است:

عنوان مطلب در رابطه با  آزمایشگاه

پیشگفتار در رابطه با  آزمایشگاه 

مقدمه  موضوع در رابطه با آزمایشگاه 

شناسایی مسئله در رابطه با  آزمایشگاه 

توصیف وضع موجود

اینجانب اینجانب …. دبیرعلوم دبیرستان .. ………. مدت چند سال است که در آموزش و پرورش در حال خدمت می باشم .و هم اکنون در آموزشگاه …. تدریس می کنم. مساله ای که بنده با آن مواجه شدم وباعث شد که تغییراتی در کلاسم ایجاد کنم هر ساله در پایان هر دو نیم سال (اول ودوم ) از دانش آموزان می خواهم که نقطه نظرات خود را در قالب نظرا ت ، انتقادات و پیشنهادات  در مورد روش تدریس بنده ارائه دهند پس از جمع آوری به این نتیجه رسیدم که دانش آموزانم به درس علوم تجربی کمتر توجه نشان می دهند  ونمره ارزشیابی های مستمر آنان در این درس کمتر است و در فعالیت های گروهی شرکت نمی کنند .به همین دلیل تصمیم گرفتم پژوهشی در این زمینه  انجام دهم.

–  چرا دانش آموزان به درس علوم تجربی  علاقه چندانی ندارند؟

گردآوری اطلاعات (شواهد ۱) در رابطه با  آزمایشگاه 

تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها در رابطه با آزمایشگاه 

انتخاب راه جدید موقتی دررابطه با  آزمایشگاه 

اجرای طرح جدید و نظارت بر آن در رابطه با آزمایشگاه 

گردآوری اطلاعات (شواهد ۲) در رابطه با  آزمایشگاه 

ارزشیابی تاثیر اقدام جدید در رابطه با آزمایشگاه 

تجدید نظر و دادن گزارش نهایی در رابطه با آزمایشگاه 

نتیجه گیری در رابطه با آزمایشگاه

پیشنهادات در رابطه با آزمایشگاه

منابع و ماخذ مورد استفاده در رابطه با آزمایشگاه