اقدام پژوهی دبیر جغرافیا مقطع متوسطه با موضوع چگونه توانستم به کمک اردوهای آموزشی و تفریحی به یادگیری دانش آموزان در ردس جغرافیا کمک کنم

اقدام پژوهی دبیر جغرافیا مقطع متوسطه

اقدام پژوهی دبیر جغرافیا مقطع متوسطه با موضوع چگونه توانستم به کمک اردوهای آموزشی و تفریحی به یادگیری دانش آموزان در درس جغرافیا کمک کنم در قالب ورد

اقدام پژوهی دبیر جغرافیا مقطع متوسطه با موضوع چگونه توانستم به کمک اردوهای آموزشی و تفریحی به یادگیری دانش آموزان در ردس جغرافیا کمک کنم

 

همانطور که می دانید درباره اقدام پژوهی باید به مطالب مهمی توجه نماییم به این موضوع دقت بفرمایید :

باپیشرفت علم تکنولو ژی و تحولات سریع در عصر اطلاعات لازم است که همه ارکان جامعه از جمله آ موزش و پرورش از این قافله عقب نماند و هر روز ماشاهد تحولات و دگرگونی در همه ی بخش های آموزش و پرورش باشیم. آموزش وپرورش که همه ی کارشناسان بر این باورند که سنگ زیر بنایی توسعه می باشد . پس ما به عنوان مجریان امر تعلیم و تربیت باید از تمام ظرفیت ها؛ روش ها برای پیشرفت امر آ موزش استفاده نماییم و روش اردو های آموزشی تفریحی هم که یکی از روش های فعال و مفیدمحسوب می شود .می توانیم بهره گیریم چرا که در این روش دانش آموزان از تمام حواس خود برای یادگیری می توانند استفاده کنند.اینک زمان آ ن فرا رسیده که بار دیگر بر جغرافیا با نگرشی جدید نگریسته و بر پویایی آن صحه گذاشته و همگامی آن را با تحولات سایر رشته ها شاهد باشیم تا از تطور و خمودگی بر جغراقیای معمول کاسته وبا حرکتی آگاهانه به طرف جغرافیای کار بردی بر جذابیت آن بیافزاییم .درست همان کاری که اخیراً دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی و اعضای شورایبرنامه ریزی گروه جغرافیا در پی انجام آن می باشد

تیترهایی که در این اقدام پژوهی دبیر جغرافیا مقطع متوسطه وجود دارد شامل موارد زیر است:

عنوان مطلب در رابطه با  پیشرفت درسی

پیشگفتار در رابطه با  پیشرفت درسی 

مقدمه  موضوع در رابطه با پیشرفت درسی 

شناسایی مسئله در رابطه با  پیشرفت درسی 

توصیف وضع موجود

اینجانب دارای …… سال سابقه خدمت و ….. سال تجربه آموزشی به عنوان دبیر جغرافیا در دبیرستان های سطح شهرستان ….. می باشم . مساله ای که بنده با آن مواجه شدم و باعث شد که تغییراتی در کلاس ایجاد کنم هر ساله در پایان هر دو نیم سال ( اول و دوم) از دانش آموزان می خواهم که نقطه نظرات ، انتقادات و پیشنهادات در مورد روش تدریس بنده ارائه دهند پس از جمع آوری به این نتیجه رسیدم که دانش آموزان کلاس …. نسبت به رشته خود علاقه کمتری نشان می دهند و نمره ارزشیابی های مستمر آنان در این درس کمتر است به همین دلیل تصمیم گرفتم پژوهشی در این زمینه انجام …. . چرا که دانش آموزان به درس جغرافیا علاقه چندانی ندارند؟ آیا شیوه تدریس بنده یا دبیران سال قبل سبب بی  انگیزه نمودن آنها به درس جغرافیا شده است ؟ عدم آشنایی دانش آموزان به نحوه مطالعه این درس سبب بی علاقگی آنها به این درس شده است ؟ عدم توجه به ارزشیابی های مستمر و تکوینی در یادگیری درس جغرافیا تاثیر داشته است ؟اینها سوالاتی بودند که باید پاسخ آنها را پیدا کرده و راهکارهای مناسب برای آنها پیدا می کردم . ارزشیابی بخشی از فرایند یاددهی- یادگیری است . همه دست اندرکاران امور آموزشی و تربیتی با کلمه ارزشیابی و امتحان آشنایی دارند .اگر بگوییم که ارزشیابی حلقه مفقوده یادگیری محسوب می شود زیاد به خطا نرفته ایم چرا که از یک نظر ارزشیابی آخرین حلقه از فعالیت های آموزشی معلم و برنامه درسی محسوب می شود و از نظر دیگر ارزشیابی در روش های فعال تدریس جغرافیا باید مقدم و استمرار دهنده برنامه های درسی و فرایند تدریس شمرده شود . همه گمان می کنند که ارزشیابی مخصوص اندازه گیری دانش ها و مهارت های دانش آموزان از مطالب مطرح شده  در کلاس درس است در حالی که ارزشیابی باید شامل برنامه درسی و فعالیت های معلم در کلاس و نحوه تدریس وی نیز می باشد و به عنوان ابزاری برای درک نقایص برنامه و روند تدریس و یادگیری دانش آموز به کار رود .

 گردآوری اطلاعات (شواهد ۱) در رابطه با  پیشرفت درسی 

تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها در رابطه با پیشرفت درسی 

انتخاب راه جدید موقتی دررابطه با  پیشرفت درسی 

اجرای طرح جدید و نظارت بر آن در رابطه با پیشرفت درسی 

گردآوری اطلاعات (شواهد ۲) در رابطه با  پیشرفت درسی 

ارزشیابی تاثیر اقدام جدید در رابطه با پیشرفت درسی 

تجدید نظر و دادن گزارش نهایی در رابطه با پیشرفت درسی 

نتیجه گیری در رابطه با پیشرفت درسی

پیشنهادات در رابطه با پیشرفت درسی

منابع و ماخذ مورد استفاده در رابطه با پیشرفت درسی