اقدام پژوهی دبیر ادبیات راهنمایی: تبدیل استعداد های بالقوه به بالفعل دانش آموزانم در نگارش انشا

اقدام پژوهی دبیر ادبیات راهنمایی

اقدام پژوهی دبیر ادبیات راهنمایی

اقدام پژوهی دبیر ادبیات راهنمایی با موضوع چگونه توانستم استعدادهای بالقوه دانش آموزانم را در زمینه انشانویسی بالفعل کنم را از سایت معلمان پژوهشگر زیر مجموعه گویا طرح معلمان دانلود کنید.

بانک فایل معلمان : گویا طرح تخصصی ترین گروه موجود در اینترنت مقاله های اقدام پژوهی خود را به بهترین شکل ممکن ارائه می دهد.در این مورد هم دانلود اقدام  پژوهی دبیر ادبیات فارسی  را تایید و همه محتویات آن را بر مبنای آخرین بخشنامه های آموزش و پرورش می داند.

همانطور که می دانید درباره اقدام پژوهی باید به مطالب مهمی توجه نماییم به این موضوع دقت بفرمایید :

و شيوه هاي بهبود مهارت تفكر خلاق را در كلاس درسم به اجرا در بياورم تا فراگيرانم بتوانند نوشته هاي خلاقي را روي كاغذ بياورند و به كلاس ارائه كنند.

اين موضوع ابتدا مرا نگران كرد ولي من تصميم گرفتم كه اين مشكل دانش اموزانم را علت يابي و حل كنم. از انجايي كه در ترم آخردانشگاه  درسي به نام اقدام پژوهي ارائه شده فرصت را مناسب دانستم تا آموخته هاي  نظري كلاس هاي دانشگاه را در كلاس درسم عملي كنم.

در جريان كلاس مسئله اي را كه با آن مواجه بودم مطرح كردم و اتفاقا يكي از دوستانم كه مشغول تدريس در پايه سوم راهنمایی مي باشد با من هم نظر شد و اظهار كرد كه او هم مثل من با اين مشكل رو به رو است. يكم قوت قلب گرفتم و عزمم جدي تر شد تا اين مسئله را بتوانم به نحو احسن علت يابي كنم. با بيان مسئله براي استاد و مشورت با ايشان  تصميم گرفتيم كه به اصطلاح با يك تير دو نشون بزنيم. يعني با توجه به اين که در این ترم درس اقدام پژوهی داریم بر آن شدیم که هدف مشترکمان را دنبال کنیم تا هم فعالیت عملی اقدام پژوهی را به نحو احسن انجام بدهیم وهم قدمی در راستای رفع مشکل دانش آموزانمان در کلاس برداریم.

هم چنین باتوجه به اظهارات دانش آموزان در بسیاری مدارس از ساعت انشا برای جبران سایر دروس استفاده می شود و این امر نشانگر اهمیت ندادن به آن است.

تیترهایی که در این اقدام پژوهی دبیر ادبیات راهنمایی وجود دارد شامل موارد زیر است:

عنوان مطلب در رابطه با  خلاقیت

پیشگفتار در رابطه با  خلاقیت 

مقدمه  موضوع در رابطه با خلاقیت 

شناسایی مسئله در رابطه با  خلاقیت 

توصیف وضع موجود

اينجانب ………… ، دبیر ادبیات فارسی ،  دارای …………………. ، مدت ……..سال است که در خدمت سازمان مقدس آموزش وپرورش مشغول تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم هستم . مدرسه تثبیتی من در سال …….آموزشگاه راهنمایی …………… واقع در شهرستان …………… می باشد .

پس از چند جلسه تدریس در درس انشا پایه سوم راهنمایی  به این نتیجه رسیديم که در طول سالهای گذشته به درس انشا اهمیتی داده نشده بود زیرا دانش آموزان به آسانی نمی توانستند بنویسند و افکار خود را بیان نمایند و درس انشا برای آنها جذابیتی نداشت . نارسایی حتی بر نحوه ی پاسخ دادن آنها در دروس کتبی نیز اثر گذاشته بود.

همچنين بارها در کلاس درس و به خصوص درساعت انشا و در جريان حل تمارين ،مخصوصا قسمت هايي از كتاب كار فارسي كه نياز به تفكر و خلاقيت دارد متوجه شدم دانش اموزانم با مشكل رو به رو مي شوند. كلاس انشا سرد و بي روح بود و اغلب نوشته هاي فراگيرانم كليشه اي و تكراري بودند.هم چنين در نوشتن موضوعاتي واگرايي كه براي انشا در جريان كلاس انشا ارائه مي كردم متوجه شدم كه تعدادي از آنها در اين امر مشكل دارند يا اينكه فقط پاسخ هاي تكراري را بيان مي كنند. بارها پيش امده كه پاسخ هاي تعداد زيادي از آنها به مسائلي كه نياز به تفكر و خلاقيت دارد شبيه به هم و تكراري هستندو به رو نويسي از روي  تعداد محدودي  از بچه ها روي مي آورند.

 گردآوری اطلاعات (شواهد ۱) در رابطه با  خلاقیت 

تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها در رابطه با خلاقیت 

انتخاب راه جدید موقتی دررابطه با  خلاقیت 

اجرای طرح جدید و نظارت بر آن در رابطه با خلاقیت 

گردآوری اطلاعات (شواهد ۲) در رابطه با  خلاقیت 

ارزشیابی تاثیر اقدام جدید در رابطه با خلاقیت 

تجدید نظر و دادن گزارش نهایی در رابطه با خلاقیت 

نتیجه گیری در رابطه با خلاقیت

پیشنهادات در رابطه با خلاقیت

منابع و ماخذ مورد استفاده در رابطه با خلاقیت 

برای دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات راهنمایی و دریافت اقدام پژوهی معلم انشا از لینک خرید استفاده نمایید.